jueves, 31 de mayo de 2012

Scotts Tower SOHO, Ciudad Vertical de un Futuro no muy lejano!!!

Lunes, 28 de mayo de 2012
POR Renata Soto


CIUDAD DE MÉXICO — UNStudio propuso la construcción de la Scotts Tower SOHO, una ciudad vertical con 231 departamentos, áreas verdes y terrazas para el distrito 9 de la ciudad-estado de Singapur, cerca de la lujosa zona comercial de Orchard Road.


El proyecto, el cual no tiene fecha de inicio, ni inversionistas, agrupa varios vecindarios en una torre. El 'barrio' y las viviendas están en un solo edificio, unidos por dos diferentes áreas:
  • El marco vertical organiza al inmueble en términos arquitectónicos y de manera urbana, al dividir los cuatro grupos de residencias, los cuales se distinguen por el tinte de los cristales.
  • Los marcos de cielo se ubican en el Lobby, en el primer y segundo nivel y en la Sky terrace, en el piso 25. La organización de las áreas verdes y de entretenimiento conecta al edificio con la ciudad.

Cada uno de los grupos de viviendas está diseñado para ofrecer identidad individual y personalizada en cuanto a la distribución y articulación que el cliente quiera darle, tanto en espacios exteriores como en interiores. Se puede elegir diferentes vistas y tipos de terrazas.
  • City Loft. El primer grupo, de 128 departamentos, está ubicado en los primeros 16 pisos de la torre. Estas residencias son de 62 m2.
  • City View. Es un grupo de 80 departamentos situados arriba de los City Loft, los cuales están dividido en dos grupos y miden 82 m2.
  • Park View. Está arriba del segundo marco de cielo. Abarca cinco pisos y 20 residencias de 122 m2.
  • Penthouse. Tres exclusivos departamentos con las mejores vistas del conjunto, con lobby y espacios exteriores con capacidad para instalar albercas privadas. Tiene un área de 265 m2.




La Scotts Tower ofrece servicios de lujo como un deck (terraza de madera) para asolearse, un área de spa, diferentes tipos de albercas, un área para parrillas y comer en el exterior, al igual que jardines.

El diseño de las áreas verdes, pavimentación y fuentes, busca un equilibrio entre las zonas residenciales y el área donde se encuentra el edificio.

Te presentamos el nuevo proyecto: "Oracledbacr Radio"

Hola amigos, estamos en periodo de pruebas de transmisión.

Esta es una idea que venía barajando desde hace días. Música para el trabajo, "Podcast" sobre temas de Oracle, programas especiales ( negociando copyleft con amigos ), entrevistas y toda la información sobre la realización del OTN TOUR DAY 2012 en Latinoamerica.

Te agradezco tu paciencia, mientras realizamos ajustes.

Yo quiero un reloj TUX de estos.!!!

Haciendo una crónica sobre las palabras de Linus, observé unos cuántos segundos sus publicaciones y me encontré esta foto en su muro de comentarios.

Si alguién sabe dónde encontrar uno de esos ( reloj de Tux ) , se aceptan regalos del 3 aniversario y de las 100.000 visitas.

Esta super.!!!, no me gusto mucho su comentario, pero con esto, se le perdona.

Linus Torvalds critica duro en la red Google+ a Oracle

El emblemático Linus Torvalds, dejo colgado un comentario en la red social Google+, dónde critica duramente a Oracle, afirmando que en lugar de haber salido a dar escusas por la "idiotez" de su demanda  por el caso de Androide, ahora Oracle contrataca y continuará con el proceso legal, elevando el juicio a otra instancia.

El pasado 23 de mayo, un jurado absolvió a Google de los cargos de haber infringido dos patentes propiedad de Oracle mediante la implantación de su máquina virtual Dalvik.

Google celebró el veredicto, indicando que no sólo era una victoria para Google, sino también, para todo el ecosistema de Androide.

Este es el mensaje original, colgado en la red: 
"Prediction: instead of Oracle coming out and admitting they were morons about their idiotic suit against Android, they'll come out posturing and talk about how they'll be vindicated, and pay lawyers to take it to the next level of idiocy.
Sometimes I really wish I wasn't always right. It's a curse, I tell you."

miércoles, 30 de mayo de 2012

Directo desde el Blog de Oracle Linux: OL Advantage


The Oracle Linux Advantage

It has been a while since we've summed up the Oracle Linux advantage over other Linux products. Wim Coekaerts' new blog entries prompted me to write this article.
Here are some highlights.
  • Complete enterprise Linux solution: Not only do we offer an enterprise Linux OS but it comes with management and HA tools that are integrated and included for free. In addition, we offer the entire "apps to disk" solution for Linux if a customer wants a single source.
  • Comprehensive testing with enterprise workloads: Within Oracle, 1000s of servers run incredible amount of QA on Oracle Linux amounting to100,000 hours everyday. This helps in making Oracle Linux even better for running enterprise workloads.
  • Free binaries and errata: Oracle Linux is free to download including patches and updates.
  • Highest quality enterprise support: Available 24/7 in 145 countries, Oracle has been offering affordable Linux support since 2006. The support team is a large group of dedicated professionals globally that are trained to support serious mission critical environments; not only do they know their products, they also understand the inter-dependencies with database, apps, storage, etc.
  • Best practices to accelerate database and apps deployment: With pre-installed, pre-configured Oracle VM Templates, we offer virtual machine images of Oracle's enterprise software so you can easily deploy them on Oracle Linux. In addition, Oracle Validated Configurations offer documented tips for configuring Linux systems to run Oracle database. We take the guesswork out and help you get to market faster.
More information on all of the above is available on the Oracle Linux Home Page.

Wim Coekaerts did a great job of detailing these advantages in two recent blog posts he published last week.

Blog article: Oracle Linux components http://bit.ly/JufeCD
Blog article: More Oracle Linux options: http://bit.ly/LhY0fU

martes, 29 de mayo de 2012

Cada euro invertido en la nube genera en España un ROI de 1,63 euros


Fuente anexo de la noticia: ComputerWorld España
Comentario: Personal.



En los últimos días, hemos venido conversando sobre el tema de iCloud, Cloud o computación en la nube, ya que en nuestro tiempo, es una materia obligatoria de estudio.

Las grandes compañías proveedoras de software a nivel mundial, han establecido claras políticas de expansión en este nuevo ambiente de desarrollo, producción e investigación, porque si bien es cierto, la mayoría hablan sobre las ventajas los ahorros de costos en hardware, implementación, administración y otros campos para las empresas que ejecutan sus aplicaciones en la red, no menos valioso es el aporte que puede brindar al sector de la industria del desarrollo de software.

Muchas pequeñas compañías, ven limitadas sus potencialidades de desarrollo, por la falta de recursos tecnológicos, que pueden derivarse de la inversión inicial de hardware y software, para el desarrollo de sus soluciones. Además, adoptar Cloud dentro de estas empresas, les brinda la oportunidad de madurar dentro de la plataforma de la solución, adquiriendo conocimiento y destrezas, permitiendo así, que sus aplicaciones y soluciones, sean más eficientes y productivas.

Por experiencia observada a lo largo de los años, las empresas desarrolladoras de software, que realizan su producción "in house", suelen tener serios problemas de implementación y rendimiento en el manejo de los datos de sus clientes. El desarrollo llevado a cabo en equipos independientes, muy alejados de las condiciones en las cuáles será ejecutado realmente el software, crea un ambiente ficticio de cumplimiento tanto operacional como funcional.

La ventaja potencial, que podría suponer, el utilizar ambientes virtualizados ( Plataforma como servicio, PaaS ) con datos y consumo de recursos, lo más apegados al ambiente real, simulado a través de herramientas de productos como por ejemplo RAT ( Real Application Testing ) de Oracle, podría suponer, un mejor desempeño y calidad del software desarrollado.

Es válida la observación de Richard Stallman, al indicar que, consumir software bajo SasS, sea peor que utilizar software propietario; sin embargo, apuesto a que a medida que la tecnología de CLOUD, vaya madurando, podría generarse una mayor "democratización", al permitir que aquellos que no pueden tener acceso a sumas importantes de dinero, para adquirir tecnología y jugar con ella, la puedan tener a través de la disponibilidad de cientos de proveedores de servicios con estos ambientes, a una fracción del costo, que significaría la adquisición de manera individual.

Así que esa es tan sólo una idea, de como CLOUD, no es sinónimo de malas noticias. Los que viven de las comisiones de ventas de software, creo que si deberían estar preocupados, porque si bien, como lo indico en le párrafo anterior, la nube podría significar una mayor democratización de los recursos, la nube implica de una vez por todas, la muerte de "Licencias" y el adió definitivo a la "Piratería".

Esta noticia la encontré el día de hoy, en una de las tantas cuentas de twitter que sigo, y es relevante a lo que estamos hablando, ya que se habla de una tasa de retorno de la inversión del 64%, lo que me parece asombroso, para una tecnología relativamente joven y en proceso de maduración.

El Observatorio Nacional sobre Telecomunicaciones y la Sociedad de la Información (ONTSI) junto a Red.es y la Secretaría de Estado de las Telecomunicaciones y para la SI han presentado las principales conclusiones del primer estudio elaborado por el observatorio público sobre cloud computing. 
Un informe, cuya presentación narramos en directo en nuestro Twitter, que busca acercar la realidad, los beneficios y los retos de de la nube a las empresas de nuestro país, estableciéndose como un punto de referencia objetivo e independiente con respecto a otros estudios promovidos por las partes interesadas en auspiciar el cloud.

La nube abarata la informática y la hace accesible a las pymes, algo fundamental para el crecimiento”, explicó Víctor Calvo Sotelo, secretario de Estado para las Telecomunicaciones y la SI, quien también ha confirmado que se favorecerá en próximas convocatorias y concursos públicos a aquellos candidatos que tengan iniciativas de movilidad o cloud.

Entrando ya en el análisis del informe sobre la nube, el 54,9% de las pymes que cuentan con página web no conocen el cloud computing, porcentaje preocupante si se tiene en cuenta que de las más de 3.250.000 empresas que hay en nuestro país, el 99,8% son pymes y de ellas, el 95% son micropymes de menos de 9 empleados. Entre estas últimas, además, el desconocimiento se agrava y alcanza cifras de hasta el 60%. 
Acerca de las modalidades cloud más utilizadas y al contrario de lo que cabria esperarse, el 76,1% han apostado por servicios de IaaS (infraestructura como servicio) y más concretamente, por servicios de almacenamiento en la nube. El software como servicio (SaaS) se posiciona como la segunda mayor demanda de las empresas españolas, con un 50,6% del que un 16,7% se corresponde a soluciones CRM cloud. Por último, las ofertas PaaS sólo suponen un 18,8% del mercado total de nube en España. 
El informe del ONTSI también revela que casi la mitad de los que llevaron algún tipo de sistema informático a la nube lo hicieron en sus procesos horizontales de la empresas, por encima del 34,7% que migraron a la nube alguna solución de sus departamentos comerciales y de ventas.

Ventajas de la nube

Entre las principales ventajas o beneficios de las empresas a la hora de moverse a la nube, el informe público señala hacia el ahorro de tiempo (70%) y de costes (60%) como principales razones para emprender el camino y optar por el paradigma cloud en sus entornos TI. En tercer lugar aparecen las motivaciones relacionadas con la mejora de procesos, respuesta elegida por un 48,5% de los encuestados.

Barreras y lastres de la nube

Las mayores barreras a la hora de poner en marcha un proyecto cloud siguen estando ligadas a los problemas de seguridad (tanto informática como legal) y confidencialidad, como aseguró Borja Adsuara, director de Red.es.

Así, el 55,2% de los encuestados por el ONTSI reportaron estos dos puntos como principales desventajas o amenazas a sus desarrollos en la nube, seguidos de la pérdida del control sobre los procesos (26,5%) y la excesiva dependencia del proveedor (20%). 
Por otro lado, el estudio señala a la falta de conocimiento (63%) como principal barrera inicial de entrada en el mundo cloud, seguida de las limitaciones presupuestarias y los costes asociados a la contratación.

Impacto del cloud computing en España

El informe presentado por el ONTSI predice un impacto económico de la nube de hasta 3.049 millones de euros en el Producto Interior Bruto, con en torno a 65.000 empleos directos relacionados con el mercado de cloud computing. Asimismo, el retorno a Hacienda que esperan desde el sector público por las tareas en la nube se estima en torno a 678 millones de euros. O dicho de otro modo, por cada euro invertido en la nube se logra un impacto en el PIB de 1,63 euros.

Todo ello sin olvidar el impacto del paradigma cloud en aspectos como el medio ambiente (con reducciones de las emisiones de CO2 de hasta el 90%) o en temas sociales como la universalización de los servicios móviles y la interconectividad. 


La Generalitat Valencia, el CIPD y Bull crean una Cátedra de Genómica Computacional



La Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana, el Centro de Investigación Príncipe Felipe (CIPF) y Bull han firmado un convenio de colaboración para la creación de la Cátedra de Genómica Computacional con el objetivo de fomentar la docencia, la investigación y la transferencia de tecnología en este campo.
El convenio es la materialización del protocolo de intenciones acordado el pasado mes de marzo, y representa la formalización del marco necesario para establecer una colaboración cualificada, amplia y duradera entre el centro de investigación y las empresas, con la finalidad de potenciar las relaciones con el entorno socioeconómico.

La Cátedra tendrá su sede en el CIPF, y el desarrollo de sus actividades se llevará a cabo a través del Instituto de Investigación Biomédica e Innovación Tecnológica (IBIT) de Genómica Computacional que engloba distintos grupos, como el de Genómica de la Expresión Génica o el de Biología de Sistemas y unidades como la Computación Científica o la de Bioestadística.

Respecto a las actividades de investigación, acogen la ejecución de proyectos o programas de investigación que promocionarán el desarrollo de líneas de investigación concretas sobre la aplicación de la supercomputación a la genómica. Además se contempla la financiación de tesis doctorales en esta área de conocimiento, y la organización de encuentros de expertos. Entre las actividades de formación, la cátedra tiene previsto organizar sesiones de formación en forma de máster, seminarios y conferencias especializadas dirigidas a predoctorales, posdoctorales e investigadores.
Además se establecerá una colaboración con los programas de postgrado del CIPF, y se emprenderán actividades específicas de transferencia de conocimiento y tecnología del ámbito de la biología computacional, en coordinación con los responsables de los programas de postgrado. Se incentivará la promoción de premios a proyectos, trabajos y concursos de ideas relacionados con la biología computacional, y se ofertarán proyectos co-tutorizados por profesionales del CIPF y de BULL sobre problemas reales de articulación y fusión de la computación dentro de la estructura de las ciencias biológicas y de la biomedicina.

Dentro de la divulgación y la transferencia de conocimiento, la cátedra cooperará en programas de formación o intercambio de personal investigador y técnico; y en programas de difusión tecnológica e innovación. Por otra parte se realizarán actividades relacionadas con la temática de la Cátedra que se consideren de interés dentro de los fines del convenio.
A la firma del Convenio han asistido el Conseller de Sanitat, Luis Rosado; la directora General del CIPF, Rosa Valenzuela; el Director Científico del CIPF, Joaquín Dopazo; y el director General de Bull España, Julio del Valle.

lunes, 28 de mayo de 2012

SAP reta a Oracle con la compra de ARIBA.!!


Fuente: siliconnews
La firma podría integrar la adquirida en su herramienta de business inteligente Hana.

La compañía alemana SAP ha movido ficha en su estrategia de software en la nube con la compra de Ariba. La adquirid, con sede en Sunnyvale (California), centra su negocio en el mundo de las aplicaciones comerciales en cloud.

Es también el lanzamiento de un órdago a Oracle, que se espera que revele su estrategia de software en la nube próximamente. Algunas voces ven cerca la posibilidad de que firma de Larry Ellison adquiera Salesforce a modo de contraataque, según El País.

La demanda de software basado en la nube está creciendo rápidamente. Las ventajas son muchas para las compañías: les permite empezar a usar nuevos programas de forma más rápida y barata y dejar de lado los productos tradicionales instalados en el centro de datos del cliente.
Según recoge Reuters, SAP quiere integrar Ariba en Hana, una herramienta de inteligencia de negocio que ayuda a las compañías a analizar grandes volúmenes de datos de forma más rápida.

La operación ha tenido un coste de 4.300 millones de dólares y se espera que se cierre en agosto.

jueves, 24 de mayo de 2012

Se acerca 3er aniversario de Oracledbacr, 29 de mayo

Amigos y amigas, el próximo martes, estaremos cumpliendo 3 años de estar al frente del desarrollo de este blog.

Lo que inició como un acto de rebeldía contra el equipo que administraba en aquel entonces los "Forums" de discusión, al notificarme tan sólo 2 semanas después de subir una buena cantidad de documentación de apoyo en idioma español, que mis documentos iban a ser removidos por estar en español y que Oracle no estaba soportando dicho idioma u otro que no fuera inglés, se ha convertido a lo largo de estos 3 años, en más de 1300 aportes y 100.000 visitas que estaremos alcanzado posiblemente entre el día de mañana viernes y el sábado.

Quiero darles las gracias a todos y todas, por tomarse el tiempo de ver el blog y muy especialmente, a todos aquellos, que siguen mi cuenta en twitter: @rovaque o se toman el tiempo, para dejarnos algún comentario.

Un fuerte abrazo a todos y todas.

Webinar gratuitos en la red del mes de mayo 2012


No dejes de consultar la sección al lado izquierdo de tu pantalla, sobre los Webinar gratuitos de interés, que se estarán realizando durante los próximos días.

Oracle no pudo con Google: Google inocente.!!!



San Francisco (AFP). Un jurado federal en California declaró el miércoles inocente a Google de violación de patentes al desarrollar su sistema operativo Android, en el marco de la batalla judicial que enfrenta a Oracle con el gigante de Internet .
En una decisión unánime, los diez miembros del jurado reunidos en un tribunal de San Francisco coincidieron en que Oracle no demostró ninguna de sus alegaciones de que Google violó las patentes del lenguaje Java al desarrollar el sistema operativo Android para teléfonos inteligentes y tabletas.
"Estamos muy agradecidos por el veredicto del jurado", dijo el abogado de Google, Robert Van Nest, al salir de la sala del tribunal, declinando hacer más comentarios.
El jefe del equipo legal de Oracle sonrió al abandonar la corte, pero no quiso hacer declaraciones sobre el veredicto.
El veredicto del jurado echa por tierra la aspiración de Oracle de obtener más de mil millones de dólares en daños y perjuicios de Google.
Oracle acusó a Google de violar las patentes informáticas del lenguaje de programación Java y los derechos de autor obtenidos por Oracle cuando compró al inventor de Java, Sun Microsystems, por un acuerdo de 7.400 millones de dólares en 2009.
Google ha negado las acusaciones, afirmando que los fabricantes de teléfonos móviles y otros usuarios del sistema operativo Android tienen derecho a utilizar la tecnología Java en disputa.
El gigante de Internet dio a conocer el sistema operativo libre Android dos años antes de que Oracle comprara Sun.
Los miembros del jurado deliberaron durante casi siete días antes de dar su veredicto ante el juez de distrito William Alsup.
En la fase del juicio en la que se discutió acerca de los derechos de autor, finalizada a principios de este mes, el mismo jurado dictaminó que el sistema operativo Android de Google violó los derechos de autor del software Java, pero no logró acordar si debía pagar una indemnización por ello.
En un veredicto parcial, los miembros del jurado no lograron ponerse de acuerdo entonces sobre una cuestión clave: si Google hizo un "uso justo" del sistema Java, que haría que su utilización fuera admisible.
Si el uso de Google de los derechos de autor de las interfaces de programación de aplicaciones Java (API) en Android fuera un "uso justo", Oracle no recibiría una compensación de Google, según la legislación.
El veredicto en la fase de derechos de autor limitó los daños y perjuicios que Oracle podría obtener, a lo sumo, una pequeña cantidad estipulada por la ley. El veredicto en la fase de patentes significa que Google no es responsable de ningún daño en ese sentido.
Alsup canceló el miércoles otra fase de daños prevista en el juicio y envió al jurado a su casa.
Google pidió un nuevo juicio en la fase de derechos de autor de esta batalla legal con Oracle.
Para agregar complejidad al caso, Alsup se reservó desde el principio el derecho de tomar la decisión final sobre si las API en cuestión en la primera fase del juicio son pasibles incluso de derechos de autor.
El juez podría pronunciarse sobre el caso la próxima semana.
La demanda de Oracle a Google sobre derechos de autor y violación de patentes es una táctica inusual observada con atención en Silicon Valley, donde los programadores suelen tomar las API y darle giros propios.
El jurado concluyó que Google violó derechos de autor en 37 APIs, pero también coincidió en que Google demostró que se le hizo creer que no era necesaria una licencia para usar Java.

lunes, 21 de mayo de 2012

New ADF Blogs, Shay Shmeltzer publicación en su blog en Oracle


By Shay Shmeltzer on May 21, 2012

It's been a while since my last "New ADF Bloggers" entry, but as they say better late than never, so here is a little update on some new ADF related blogs that have sprung over the past couple of months, and that you might want to add to your blog tracking feed.
If you don't have a feed of your own - I highly recommend you'll follow the JDeveloper twitter or like JDeveloper on facebook to get notified of the latest entries we find for you around the world.

Donatas Valys - http://donatas.nicequestion.com
Eugene Fedorenko - http://adfpractice-fedor.blogspot.com
Deepak C S - http://deepakcs.blogspot.com
Timo Hahn - http://tompeez.wordpress.com
Amr Gawish - http://mdlwr.amr-gawish.com
Mahmoud A. ElSayed - http://mahmoudoracle.blogspot.com
Sameh Nassar - http://sameh-nassar.blogspot.com/
Mohammad Jaber - http://mjabr.wordpress.com/
Srinivas Jilla - http://learn-adf.blogspot.com/
Dimitrios Stasinopoulos - http://dstas.blogspot.com/
Chris Muir - https://blogs.oracle.com/onesizedoesntfitall/
Eduardo Rodrigues/Fábio Souza - http://java2go.blogspot.com
https://blogs.oracle.com/aramamoo/
http://ramannanda.blogspot.com/

Some WebCenter blogs with good ADF related content:
WebCenter A-Team - https://blogs.oracle.com/ATEAM_WEBCENTER/
John Brunswick - http://www.johnbrunswick.com/
George Maggessy - http://george.maggessy.com
Did I miss your blog? Drop me a line in the comments below... 

OTN TOUR DAY 2012 Costa Rica, ya cuenta con contenido económico.

Saludos amigos y amigas.

En los últimos días, he estado un poco ausente del blog, aunque no, de mi cuenta de twitter, la cuál pueden seguir ( @rovaque ), básicamente, porque me ha tocado finiquitar detalles relacionados con la 3era edición del OTN TOUR DAY 2012 en Costa Rica y de paso, apoyando a los hermanos Guatemaltecos y Hondureños, que celebraran por primera vez, este evento.

El día de hoy, estamos a un 98% de confirmación de Patrocinadores, lo que nos garantiza por completo, el aspecto económico ligado a la organización de este evento, para el cuál esperamos poder superar las 440 personas de la edición anterior.

Quiero públicamente, dar las gracias a las siguientes personas, que de alguna o otra forma hicieron posible este objetivo:

  • Diana Blanco de Oracle
  • Kattia Fallas, Pedro Andrade y Manuel Contreras de MySQL Latinoamerica.
  • Susana Perez y Esteban Cordero de Insigth
  • Diego Rodríguez ( compadre ), IQ Radio
  • Bernal Gonzalez, Trango Consultores
  • Francisco Chang, Alta tecnología ( Quest Software Representante )
  • Greivin Torres y Diego Arango,  CR Atesa Software
  • Carolina Nuñez y Arturo Saenz, AmericanData
  • Leonardo Solorzano, Grupo Cesa
  • Asi como a Julio de elChouTV y a Damián Szafirsztein del GrupoCerca ( ITNOW )

Todavía tenemos un poco menos de 22 horas, para cerrar el capítulo de Patrocinios y tal vez la incorporación de un nuevo Patrocinador, ojalá así sea, lo que si es seguro, que el día de hoy, se concluye una labor de 7 meses, para poderle dar figura a este gran evento.

Muchas gracias amigos y amigas.

viernes, 18 de mayo de 2012

Para el fin de semana: R Stallman es extraterrestre. Lo sabías...

Es mala la tendencia a ofrecer Software como servicio en la Nube.?

Por mi formación a finales de la década de los 80's y principios de los 90's, crecí en mentalidad y oficio, alrededor de la doctrina de Linux y del Open Source. Creí poder vivir en un mundo, en donde el conocimiento no le perteneciera a nadie, ni a nada. Pero la realidad hoy en día, 22 años después, es muy distinta a la que espera tener a mis casi 44 años.

Para aquellos primeros años, dónde el entorno de "Internet", no se alejaba mucho de las películas de ciencia ficción, era poco posible imaginar en nuestras mentas diminutas, el avance increíble y el aporte que sería para la humanidad, la INTERNET.

En los próximos años, el negocio de venta de licencias, tal y como lo tenemos hoy, pasará a ser cosa del pasado. La computación en la nube, esta revolucionando la forma en como hacer negocios para las empresas de software y hardware y en las grandes compañías, no es la excepción esta tendencia.

Oracle, ha establecido un campaña amplia de difusión de sus tecnologías en la Nube. Pero que piensa, alguién como R Stallman, sobre este nuevo entorno de convivencia de la información.?

Tendrá razón Stallman al afirmar, que la Nube es una "Trampa". Queda para meditar.

Les adjunto algunas de sus meditaciones.

SasS, significa que realizas tus tareas en la máquina de otro, con su software y tú ni siquiera tendrías una copia ejecutable de ese software en tu PC.

Lo que es aún peor que usar un programa propietario, dónde tendrías el programa ejecutable sin el código fuente.

Entonces SasS, te mantiene aún más lejos de tener el control de tu actividad. Esto es absolutamente malo y no deberías hacerlo jamás.

"La computación en Nube es simplemente una trampa destinada a obligar a más y más gente a adquirir sistemas propietarios, bloqueados, que les costarán cada vez más y les impedirán realizar, descargar o ejecutar cualquier otra cosa, que la compañía o las compañías consideren inadecuadas."
Richard Stallman.

Nuevo Oracle VM 3.1 con más características y fácil uso.


Ronen Kofman, ha publicado en el blog de virtualización de Oracle, la noticia de la liberación de la nueva versión de Oracle Virtual Machine 3.1

Kofman, resalta básicamente, que se han introducido nuevas mejoras, sean corregido errores y se ha agregado funcionales a la herramienta.
Oracle, ha planteado la necesidad de convertir a Oracle VM, en una herramienta, de fácil uso, despliegue rápido y eficiente, adicionalmente a la facilidad para manejar copias de seguridad y disponibilidad.

Como resultado de esta nueva versión, Oracle asegura haber obtenido una mejor interfaz de usuario, gracias a la retroalimentación de sus clientes, logrando hacer cosas con menos "clics", de una manera más fácil, sencilla e intuitiva.

La nueva versión, mejora la disponibilidad, agregando el componente de Oracle Cluster File System ( OCFS 2 ), para asegurar mayor coherencia y evitar la corrupción .

Ahora la nueva versión 3.1, permite guardar la imagen de la máquina virtual de Oracle, en una SAN y arrancar directamente desde la imagen de gestión centralizada. Esto le da una mayor fiabilidad y una gestión simplicada mediante el uso de almacenamiento de nivel empresarial.

Otra característica adicional, es que ahora, Oracle VM 3.1.1, soporta la implementación de varias máquinas virtuales de manera automática, desde una plantilla, colaborando a reducir el tiempo de despliegue de múltiples servidores, así como su aprovisionamiento.

La nueva versión de Oracle VM, esta disponible en el Oracle Software Delivery Cloud.

OTN TOUR DAY 2012 por Centroamerica: Actualización

El día de ayer, recibimos una excelente noticia. Hace un par de semanas atrás comentamos sobre el lamentable fallecimiento de Mark Towsend, Presidente del área de base de datos Oracle. Desde entonces, algunas funciones están siendo llevadas a cabo por Graham Wood, quién estaría presente al principio del OTN TOUR en los países de Colombia y Ecuador.

Bien, ahora, con estas nuevas responsabilidades, Wood, no va a poder estar presente desde el arranque del evento, pero sí, podría estar presente en los últimos 3 países del sector Norte. Estamos hablando, que Guatemala, Honduras y Costa Rica, serían los favorecidos con esta situación.

Eso quiere decir, que Guatemala y Honduras, podrían contar con la presencia de Tom Kyte, Tim Hall y Graham Wood, entre sus principales figuras.

Esperemos noticias de confirmación de este cambio.

Oracle ebook Gratis: Soporte Avanzado para Máxima disponibilidad y rendimiento


Oracle ha publicado recientemente una guía que le permitirá conocer a cerca del tema de Soporte Avanzado.

Esta guía, te servirá para conocer acerca del servicio de apoyo de pago adicional, que Oracle ofrece como opcional, a aquellas compañías que requieren un apoyo mayor, del que puedan tener con el clásico "metalink", hoy My Oracle Support ( MOS ).

Los temas cubiertos por la publicación son:

  • Overview - Advanced Support
  • Chapter 1 - High Availability with Mission Critical Support
  • Chapter 2 - Reduced Risk with Oracle Advanced Monitoring & Resolution
  • Chapter 3 - Accelerate ROI with Production Readiness & Optimization Services
  • Chapter 4 - Faster Adoption with Advanced Support Expertise
  • Resources
Para accesar la guía sigue el siguiente link.

martes, 15 de mayo de 2012

Agenda y Expositores OTN TOUR DAY 2012, zona Norte


Para más información, visita el sitio oficial de tu Oracle User Group.

Costa Rica: Sede OTN TOUR DAY ULACIT
Costa Rica- ougcrc@gmail.com

Guatemala: Sede ( Por confirmar )
Guatemala- grupo.usuarios.oracle.guatemala@gmail.com

Honduras: Sede OTN TOUR DAY UNITEC
Honduras- grupo.usuarios.oracle.honduras@gmail.com 

COLOMBIA: OTN TOUR DAY 2012, 04 de Julio

Conoce todos los detalles de la realización de la 3era Edición del OTN TOUR DAY en suelo Colombiano.

Visita la página de ASUOC y entérate como participar en este gran evento.



lunes, 14 de mayo de 2012

Por cultura general: The Hacker News Magazine



HACKTIVISM (Issue #11 - May 2012)

Welcome cyber space readers and internet junkies from around the world. May brings us into an in-depth look at our favorite topic: Hacktivism .Our fearless leader, Mohit Kumar, founder of The Hacker News opens the discussion with a look at the meaning of Hackitivism and what it means for society today. Our regular writers, security specialist Pierluigi Paganini, and Mourad Ben Lakhousa bring us their perspective on this most interesting and thought provoking topic. As editor, I truly enjoyed Keith H. DeBus’s article on cyber war. I found myself wrapped up in excitement and worry as he takes us into the what’s and where’s of cyber war. Also, Dominque C Brack does an excellent job discussing the topic. Your executive editor, Patti Galle, brings you to question just what anonymous needs to look like in the future and don’t miss our fun pokes at current news.

Link de acceso: Aquí.

Boleta de Pregistro para participar en el OTN TOUR DAY 2012 Costa Rica.



Preparativos OTN TOUR DAY 2012: Contenido de las Charlas en el evento


Bueno amigos y amigas

Estos días la he pasado muy ocupado entre la planificación de mi trabajo para el Y13, la organización del OTN TOUR en CA ( Costa Rica, Guatemala y Honduras ), así como en las cosas familiares y las clases de la U.

Con cada día que se pasa, se va despejando los "nublados del día" y vamos encontrando el punto intermedio ideal, para alcanzar cada meta. Nada más me queda invitarlos a todos a disfrutar de este gran evento en cada uno de sus países.
Esta es la programación para la parte Norte de TOUR. Hagan click en la imágen, para ampliar el tamaño.



De mi parte y de la gran mayoría de mis compañeros en el evento, ya tenemos definidos los temas de las charlas que estaremos compartiendo con ustedes. Este es mi material y luego encontrarán la información del resto de expositores. La información del resto de participantes ( 5% ), estará pronto siendo publicada.

Ronald Vargas ( GT,HN,CRC)

·         QuickPass: Performance Database 11gR2 ( 22 años de experiencia en 50 minutos ), GT,HN,CRC
o   Optimizador de Consultas
o   Indexes ( RBO,CBO)
o   Sistemas Operativos y plataformas
o   Arreglos de Disco
o   Dimensionamiento y administración del SGA
o   Explain Plan de Consultas e intrusos ( Cursor Sharing, Tablas Pivote, Indexes, Optimizador, etc )
·         Qué es BPM, GT,HN,CRC
o   La nueva visión del negocio, de negocios verticales a negocios horizontales
·         Integración de Datos con Oracle GoldenGate 11gR2, GT,HN
o   Eliminando las islas de información
o   Visión del producto
o   Migrando con cero pérdida de datos y tiempo
o   Replicación en sistemas heterogéneos
o   Balanceo de Cargas
o   Complemento con otros productos del portafolio
·         Oracle Database Appliance, GT,HN,CRC
o   Porqué ODA.?
o   Cuál es el mercado de ODA
o   Ventajas competitivas
o   El futuro de los Appliance en Oracle
·         Oracle Database 11g, Características poco conocidas 3 en 1., GT,HN
·         Oracle Weblogic Server 11g, una visión preventa del producto. , GT,HN,CRC
·         El underground de los paquetes administrativos del OEM en 10g y 11g, GT,HN
o   Esta usted bien licenciado.?
·         QuickPass: Licenciamiento en Oracle para Oracle Database, GT,HN,CRC
o   Guía para poder sobrevivir y no morir en el intento.

Esta es la información del resto de participantes en los países de CentroAmérica y del resto del evento



Dr. Eldon Caldwell ( CRC )
"Secuenciamiento de actividades en procesos de desarrollo esbelto de software"

Craig Shallahamer

Craig is a researcher, writer, and teacher for 1000s of Oracle professionals. His focus is Oracle performance management, which has led to a string of publishing over 24 technical papers and authoring the books Oracle Performance Firefighting and Forecasting Oracle Performance. Craig is the creator and teacher of the popular Advanced Oracle Performance Analysis, Oracle Performance Firefighting, and the Oracle Forecasting & Predictive Analysis courses. After nine years with Oracle Corporation in which he co-founded the Core Technologies and the System Performance Groups, in 1998 he left Oracle to start OraPub, Inc. He is a passionate educator, a pinnacle of Oracle knowledge, and an engaging instructor. His entertaining presentation style combines with his depth of Oracle experiences to make each presentation unique. He has taught 1000s of Oracle professionals on 6 continents in 23 countries.

Title: The Average Deception

The word "average" immediately congers pictures of a nice evenly balanced figure with sometimes the results being higher and sometimes the results being lower. However, in Oracle performance analysis this is rarely the case. This reality mismatch, observing it and using it to our analysis advantage, is what this presentation is all about. Interestingly, experimental and production system evidence shows SQL elapsed times, wait event times, transaction arrival rates, and the time to service a transaction are clearly not normally distributed. By understanding what actually occurs we can communicate more clearly, better set expectations, focus on what is really important, anticipate solution impact, and draw many interesting conclusions. Join us for a surprisingly useful look into deeper Oracle performance analysis.

Title: Introduction To Oracle Buffer Cache Internals

While Oracle's buffer cache consists entirely of database blocks, the buffer headers and the supporting lists/chains are what makes the buffer cache a consistent topic of importance, interest, and challenge. Using creative visualizations, the presentation begins by introducing the key buffer cache structures followed by Craig role playing as a server process performing a variety of server process related activities. This naturally leads into when and how CPU is consumed and how the various buffer cache related wait events manifest, such as free buffer waits, read by other session, and cache buffer chain and LRU latch contention. Both new and experienced Oracle DBAs will find this presentation informative, practical, and entertaining.

Presentation Title: Unit of Work Time Based Performance Analysis

Most Oracle performance analysis is now time-based with the focus on "total time": Time to process a SQL statement, a batch process, or the CPU consumed plus Oracle wait time that occurred over an interval. With just a couple twists, we can unit Operations Research queuing theory with Oracle time-based analysis, opening up an entirely new arena for advanced performance analysis. Starting with an AWR/Statspack report, this presentation will teach you how to a perform a Unit of Work Time Based Analysis, show examples of how Oracle systems behave surprisingly as operations research indicates, and introduce how to inject your performance solutions into the analysis.

Tim Hall (GT,HN,CRC)
Tim Hall is an Oracle Certified Professional (OCP) DBA/Developer, Oracle ACE Director and was chosen as Oracle ACE of the Year 2006 by Oracle Magazine Editors Choice Awards. He has been involved in DBA, design and development work with Oracle databases since 1994. He has gained a wide knowledge of the Oracle software stack and has worked as a consultant for several multi-national companies on projects ranging from real-time control systems to OLTP web applications. Since 2000 he has published over 400 articles on his website (www.oracle-base.com) covering a wide range of Oracle features.
Name: Clonedb: The quick and easy cloning solution you never knew you had
Do you think cloning a database a tedious and time consuming job? It's certainly not difficult, but would you rather be doing anything else?
The latest Oracle database patchset 11.2.0.2 includes a new undocumented feature called Clonedb that makes database cloning fast, easy and
saves on storage space.  In attending this presentation you'll have a chance to learn about Clonedb, how it works, when to use it, and watch a
live demonstration, giving you all you need to use this feature at work.

Name: A Cure for Virtual Insanity: A vendor-neutral introduction to virtualization without the hype.
You've heard of virtualization and you know it's at the heart of most consolidation and enterprise cloud strategies, but then it all gets a little...
"cloudy". In this presentation you'll learn the concepts, products, pros and cons of virtualization without the smoke and mirrors and definitely no
sales pitch. By the end of the presentation you will understand which products are most suitable for your requirements and what questions you
should be asking before embarking on a virtualization project.

Bio:
"Oracle ACE of the Year 2006" Tim Hall is an Oracle DBA/Developer and well known Oracle blogger at
http://www.oracle-base.com. If that isn't enough,
he's written two books and over 400 articles, is an Oracle ACE Director, has presented at numerous user groups and conferences worldwide and recently
 presented a series of 2-day PL/SQL tuning seminars in Europe and Asia-Pacific as part of the "Oracle University Celebrity Series"

Sheeri Cabral (GT,HN,CRC)
Sheeri's mastery of database tuning and monitoring is an enormous advantage for any client. She led one of Pythian's MySQL teams and the Boston office for almost three years. Her record of successes includes database administration for DB security firm Guardium, and for Online Buddies, where she managed the databases for an extremely high-demand web application. Sheeri also brings a great deal of systems administration acumen to all of her work, having handled large heterogeneous networks with several varieties of Unix, Linux, Microsoft Windows and Apple Macintosh systems for Tufts University. Sheeri holds a Master’s Degree in Computer Science (Specialization in Databases) from Brandeis University. She is a MySQL Certified™ DBA and was MySQL’s Community Advocate, Communicator and Facilitator of the Year for 2007 and 2008, and wrote the MySQL Administrator's Bible, published in 2009.

MySQL security

MySQL security is critical to most organizations, and is not limited to only ACLs. Sheeri Cabral, Oracle ACE Director for MySQL, explains many different parts of MySQL security, including encryption, data flow, and even considering what data should be kept.

Get rid of cron scripts using MySQL events

For over 6 years MySQL has had events, a powerful tool to execute procedural SQL. Unlike cron scripts or scheduled jobs, events are stored and backed up with the database itself, and no passwords need to be stored. Sheeri Cabral, ACE Director for MySQL and author of the MySQL Administrator's Bible, will explain events in detail, including syntax, when to replace cron scripts (and when not to), replication caveats, and more.
Events can be scheduled to:
* run once
* have a certain start datetime
* have a certain end datetime
* run periodically
In addition, events:
* do not disappear when they are not enabled
* can be re-enabled
* use "procedural SQL" similar to stored procedures and triggers
* can be defined to be disabled on slaves
The most popular use cases for events are etl and periodic data aggregation for use in caching information.
MySQL query optimization with EXPLAIN
Just about anyone can write a basic SQL query for a table. Not everyone can write a *good* query though - that takes practice and knowing how to understand what the optimizer is doing with the query. Oracle ACE Director for MySQL Sheeri Cabral will teach the basics of query optimization so you keep your application engaging the user rather then showing the progress bar as they wait on the database.

JOEL PEREZ (GT,HN,CRC)
·         Performance Tuning for RAC
En días actuales donde nuestros negocios y disponibilidad de ellos son parte de nuestro 24x7 el analizar perdidas de rendimiento en nuestras base de datos se ha tornado un desafio mayor con respecto a aquellos tiempos en los cuales lo trivial para un DBA era poseer base de datos en modo "Single instante", RAC provee las posibilidades de alta disponibilidad en sus servicios pero a la vez representa la adición de componentes que anteriormente no estaban en juego, tornando un poco mas complejo el resolver casos de perdida de rendimiento, con ayuda de herramientas Oracle y expertise desarrollada por el DBA se podrán resolver cualquier tipo de problemas relacionados, para ello Joel Pérez ( Oracle ACE ) expondra durante 1 hora las principales técnicas para ayudar a resolver casos de perdida de rendimiento para bases de datos en RAC
·         Implementing Oracle Database Vault
Dimitri Gielis
Dimitri first began his career working for Oracle Belgium as a consultant where he got in touch with almost every Oracle product. His main expertise was in the database area, but at that time he got also in touch with Oracle Application Express (APEX / HTMLDB). From the very start he liked APEX so much he never stopped working with it. Dimitri then switched to another company to create an Oracle team and do pre-sales, to later create and manage an Oracle Business Unit. Dimitri is a frequent presenter at all the major Oracle conferences and is Vice President of the IOUG APEX SIG. Dimitri is the co-founder of Apex Evangelists (http://www.apex-evangelists.com), a company that specializes in providing training, development, and consulting specifically for the Oracle Application Express product. You can contact Dimitri at dimitri.gielis@apex-evangelists.com.

Tim Tow (GT,HN,CRC)
Tim is one of the world's most experienced professionals with Hyperion Essbase APIs and architected and managed development of the Hyperion Objects and Hyperion Application Builder.Net products. Tim's dedication to sharing his knowledge within the Hyperion community is clearly evidenced by his prolific contributions to the popular Network54 and HDN forums. Further, he was a speaker at every annual Arbor/Hyperion Solutions conference between 1996 and 2006 and at many regional Hyperion User Group meetings. Tim is also a CPA, was also one of the first 5 Microsoft Excel MVPs in the world, one of the first 10 MCSDs in the world, a speaker at Microsoft Tech*Ed and has co-authored 2 books on Microsoft Excel. Tim is also a bicycle commuter who averages about 20 miles per day, is an accomplished rock climber and is a volunteer AngelFlight pilot.
Oracle Fusion Accounting Hub: Where Oracle Fusion and Essbase Become One
Since the acquisition of Hyperion by Oracle, many Essbase professionals have wondered about the future of Essbase and how Oracle may leverage Essbase in its Fusion strategy. Wonder no more as Oracle has made Essbase a core component in its Oracle Fusion Accounting Hub. This session will explore the usage of Essbase within the Fusion Accounting Hub product and what it means for Essbase professionals. The session will also discuss integration of the Fusion Accounting Hub with HFM and strategies for deploying Fusion Accounting Hub over top of existing general ledgers including E-Business Suite, PeopleSoft, and others.
Unleashing the Power of Essbase in Excel
Excel was the original user interface for Essbase and remains the most popular user interface for Essbase data. Attend this session by Tim Tow, Oracle ACE Director, and learn techniques, tips and tricks to make Essbase spreadsheets easier to create, easier to maintain and more performant using both the classic Excel Essbase add-in and Smart View. Tim, who was also one of five charter Microsoft Excel MVPs worldwide, has 16 years of Essbase spreadsheet experience, wrote some of the original Excel/Essbase demoware, and has helped thousands of users over the years.
Best Practices for Expanding Essbase with the API’s
The Essbase API is what elevates Essbase beyond being just a product and turns it, instead, into a platform. Customers can leverage the Essbase APIs to finely tailor their Essbase experiences and can range from simple automations to full applications. Join one of the world’s most experienced Essbase API developers, Oracle ACE Director Tim Tow, and learn best practices for using both the Essbase VB API and the Essbase Java API.
Advanced Essbase Java API Tips and Tricks
Essbase is a key component in the Oracle Fusion Applications strategy. As the Oracle Fusion Applications are written in Java, it is clear the Essbase Java API plays an important role in Oracle’s future. Attend this session and learn Essbase Java API tips and tricks from one of the world’s experts in the Essbase Java API. The session will cover some of the common issues developers encounter when writing Java API applications, as well as tips on how to build and maintain dependable software that utilizes Essbase.
Debra Lilley (GT,HN,CRC)
Debra Lilley is Oracle Alliance Director for Fujitsu, she has worked with Oracle applications since 1996 (EBS 9.4.1) as Support Manager, Functional Consultant, Discoverer and then BI lead. Her role is now about strategy and education of both Fujitsu people and customers. She is President of UKOUG and Chairman of the Product Development Committee at the IOUC. She was User Group Evangelist of the Year in 2008.
Should I Upgrade or go to Oracle Fusion Applications?
This session's speaker had the privilege of working with the Oracle Fusion Applications development team throughout the development of Oracle Fusion Applications, on behalf of all Oracle user groups. One thing they did was collect questions for a Q&A every quarter, and by far the most common was, "Do I upgrade, or do I go straight to Oracle Fusion Applications?" This presentation looks at the different factors you need to consider so you can make the right choice for yourself. You need to know all the facts, all the considerations, all the risks, all the options, and all the costs. Only then can you start to plan your strategy. The answer is simple: it depends—let's understand on what.
Your Path to Understanding Fusion Applications
This session, produced by the IOUC Product Development Committee, presents a simple guide to understanding Oracle Fusion Applications, with a roadmap to skills. Each area identified includes a presentation, a video, or a podcast to further your education.
What Do Fusion Applications tell me about my own Enterprise?
So you have seen Fusion Applications, you like them but the business benefits for moving don't stack up yet. But you really liked the way it brought everything together. If only you could have that seamless process in your current HR system or your financials close was as slick? Well you can, the technology underpinning Fusion Apps, Fusion Middleware can give you that in your enterprise
Extending Fusion Applications
The design principles behind Fusion Applications give the richest User experience, but no application does what you want ‘out of the box’. Oracle has multiple ways to extend Fusion applications without creating the ‘customization hell’ that we have created for ourselves with other applications. This presentation will explain how it works.
Consolidation to the Cloud
Talk of the cloud dominates IT, and I’m pleased the conversation has moved on from ‘what is the cloud?’ to ‘what it can do for you? Here in this light hearted presentation we will explore the benefits for you, your enterprise and what you can do on that road to the cloud. Consolidation is key, do you need a common support level, bringing all your database versions into line, upgrading your applications to the latest version and their integrations to a common consolidated platform. A consolidated approach to BI and perhaps a single view of enterprise processes. Consolidating hardware brings big savings in database costs and green efficiencies, and finally a private or public cloud. Think consolidation and where on the scale your organisation can get the best return today
BIO:
Debra Lilley is Oracle Alliance Director with Fujitsu where she is responsible for keeping their large Oracle Practice and customers informed and educated on all things Oracle, to ensure they truly deserve their Trusted Partner reputation; but this is just one of many hats she wears. She is an Oracle ACE Director for applications and has spoken at over 100 user group events worldwide, covering many application and associated technology topics. She is President of UK Oracle User Group (UKOUG), and is immediate past chairman of the Product Development Committee of the IOUC, where all usergroups come together. This has focused on Fusion Applications and she is recognised as the leading non Oracle speaker in this area. She is a Fusion Applications User Experience Advocate.
Debra has 16 years experience with Oracle Applications within FUJITSU, with various roles, leading support, development, functional consultancy, BI and strategy.
Bruno Souza
Java Engineer/Architect, Author. Also known as Javaman, this Brazilian is a tireless advocate for open source and Java. He's actively involved with Sun's NetBeans developement team and he is adopting Sun technologies. Bruno is a content approver for the Java User Groups project area on Java.net.

Shay Shmeltzer (GT,HN,CRC)
Understanding the Fusion Development Platform
Want to understand how the Oracle Fusion Applications were built? Need to get the same type of capabilities for your own custom applications? Want to understand how the various pieces of the Fusion Middleware work together from a developer perspective? - This session is for you.
Understand how developers can use the combination of Oracle ADF, Oracle SOA Suite and Oracle WebCenter Portal to quickly build cutting edge applications in a visual and declarative approach.
Is Oracle ADF Simpler than Oracle Forms?
Is there any tool out there that can match the productivity of Oracle Forms but deliver more modern UIs and a better architecture? In this sessions we'll explore Oracle ADF as a possible answer.
Using demos we'll show how Oracle ADF aims to replicate the visual and declarative development nature of Oracle Forms, and explain some of the benefits of this development environment.
Come and see if Oracle ADF is the right platform for your next application development project.
Building Web Data Dashboard Without Coding
Spice up your applications with graphs, maps, gauges and more to help your customer understand the data in their database. See how you can get from data in the database to a full blown Web based dashboard in less than 45 minutes of development in this live development demo driven session.
See how Oracle ADF Faces help you create astonishing UIs with visual and declarative development.
Cross Device Mobile App Development with Oracle ADF
IT organizations today have to support multiple mobile and smart phone and tablet devices. Mobilizing enterprise applications and data across these platforms traditionally requires major investments and duplication of development efforts and dramatically lowers the ROI of the mobile application initiative.
This session demonstrates how Oracle JDeveloper and Oracle ADF support rapid development of mobile applications across multiple mobile device platforms. It also discusses how Oracle enterprise applications such as Oracle E-Business Suite, Siebel, PeopleSoft, and JD Edwards applications can be "mobile enabled" with Oracle Fusion Middleware and the ADF Mobile platform.

BIO: Shay Shmeltzer is a group manager for Oracle JDeveloper. He has occupied various roles in the software development industry, ranging from development to marketing, over the past 18 years. Oracle 2009– Present (2 years 6 months). Responsible for outbound activities for Oracle JDeveloper and Oracle ADF - Oracle's strategic development tool and framework - including conferences, Web presence, collateral, customer interaction etc.

 His blog is at http://blogs.oracle.com/shay.
Juan Camilo Ruiz
5+ Years of Experience, Computer Science/Information Systems professional currently working in the Oracle Development Tools division as Product Manager for JDeveloper and ADF (Application Development Framework), based in California. I take part on positioning Oracle´s REA development platform across the globe and helping to define a product vision and strategy for future releases of the product.
I'm a frequent Oracle speaker at user groups events, Oracle events and IT conferences. Active contributor and member of the 2 largest online communities for Spanish-speaking Oracle professionals on Internet - JDeveloperLA and Comunidad Oracle Hispana.
Understanding the Fusion Development Platform
Want to understand how the Oracle Fusion Applications were built? Need to get the same type of capabilities for your own custom applications? Want to understand how the various pieces of the Fusion Middleware work together from a developer perspective? - This session is for you.
Understand how developers can use the combination of Oracle ADF, Oracle SOA Suite and Oracle WebCenter Portal to quickly build cutting edge applications in a visual and declarative approach.
Is Oracle ADF Simpler than Oracle Forms?
Is there any tool out there that can match the productivity of Oracle Forms but deliver more modern UIs and a better architecture? In this sessions we'll explore Oracle ADF as a possible answer.
Using demos we'll show how Oracle ADF aims to replicate the visual and declarative development nature of Oracle Forms, and explain some of the benefits of this development environment.
Come and see if Oracle ADF is the right platform for your next application development project.
Building Web Data Dashboard Without Coding
Spice up your applications with graphs, maps, gauges and more to help your customer understand the data in their database. See how you can get from data in the database to a full blown Web based dashboard in less than 45 minutes of development in this live development demo driven session.
See how Oracle ADF Faces help you create astonishing UIs with visual and declarative development.
Cross Device Mobile App Development with Oracle ADF
IT organizations today have to support multiple mobile and smart phone and tablet devices. Mobilizing enterprise applications and data across these platforms traditionally requires major investments and duplication of development efforts and dramatically lowers the ROI of the mobile application initiative.
This session demonstrates how Oracle JDeveloper and Oracle ADF support rapid development of mobile applications across multiple mobile device platforms. It also discusses how Oracle enterprise applications such as Oracle E-Business Suite, Siebel, PeopleSoft, and JD Edwards applications can be "mobile enabled" with Oracle Fusion Middleware and the ADF Mobile platform.
Plinio Arbizu (GT,HN,CRC)
Plinio Arbizu is a Senior Consultant and trainer for Global Business Solutions in Lima-Peru.Since year 2000, He has worked in Projects for Production Industry,Government Agencies and others using Oracle Platform. His professional achievements also include the diffusion of Oracle Tecnology through his portal www.jdeveloperLA.com, which provides the whole Spanish Speaking Community with information about Jdeveloper and ADF. Currently, Plinio Arbizu, is dedicated to consulting, couching and to spread the technology developed by ORACLE in its Middleware level. He is an active member and frequent collaborator of Peru Oracle User Group,which is the official users group of ORACLE in Peru.
Topic: Building Corporate Portals/Using Oracle WebCenter / ADF
Corporate Portals with Web 2.0 features can now be implemented by all organizations with the Oracle WebCenter Suite 11g.
Features such as access to content management, building portlets and web 2.0 components can be added easily in Portals and any Java EE application thanks to WebCenter and Oracle ADF frameworks.
This session provides a technical perspective of these technologies and gives details of how to deal with this kind of development and provides recommendations based on experience of the speaker.
The session covers the following points:
·      Definition of Oracle ADF and WebCenter
·      Organization of the way of development.
·      Look and Feel" and access to content
·      Oracle WebCenter Spaces
Francisco Munoz Alvarez
Francisco Munoz Alvarez is the founder and CEO of DBIS - Database Integrated Solutions and has worked with Oracle since 1989. He is also the President and Founder of CLOUG (Chilean Oracle Users Group) and a member of NZOUG. Francisco worked as associate technologist at Oracle Brazil and Chile, was an Oracle instructor for New Horizons Center, Chile and for Oracle education (Brazil and Chile), and also worked on the first team to introduce Oracle to South America (Oracle 6 and Beta version of Oracle 7). He was also the first Master Oracle 7 Database Administrator in South America. Oracle Certification Levels: OCA (SQL & PL/SQL, 10g AS), OCP (10g DBA, E-Business 11i) and 10g RAC OCE.

Francisco has received the ACE Director of the year (aka Oracle Evangelist of the year) 2010 award by Oracle Magazine Editor's Choice Awards and recently presented a series of 2-day Mastering Backup & Recovery seminars in Europe and Asia-Pacific as part of the "Oracle University Celebrity Series"

Logging or Nologging: That is the question!

The main question about NOLOGGING I hear all the time is: does creating a table with the NOLOGGING option means there is “no generation of redo ever”, or just that the initial creation operation has no redo generation, but that DML down the road generates redo? How and when can the NOLOGGING option be employed?

Redo generation is a vital part of the Oracle recovery mechanism. Without it, an instance will not recover when it crashes and will not start in a consistent state. Excessive redo generation is the result of excessive work on the database. This presentation covers the subject of reducing redo generation using LOGGING and NOLOGGING options, the differences between them, how it happens, how to reduce it and when to use. Also, you will find examples and tips regarding each one of them.

Tips and Best Practices for DBAs

A vibrant session with “Real Tips” for real world daily database problems a DBA could find. Here you will learn how to improve your productivity, how to solve some real DBA problems and also learn several tips to help you to become a successful DBA. This session is based on some of the most frequent question I’m asked on my blog and during my presentations.

Se trata de una sesión sobre soluciones reales para problemas reales del día a día de un DBA. Aquí un DBA aprenderá como solucionar fácilmente los más frecuentes posibles problemas que podría encontrar en su normal día a día, inclusive con varios tips para ayudarlo a transformarse en un DBA de suceso. Esta sesión está basada en algunas de las preguntas más frecuentes en los foros de OTN.

Oracle Security Tips : Some easy ways to make your DB more secure!
A vibrant session with “Real Tips” to help you to really improve your Oracle Environment security, you will also learn about Oracle ASO (Advance Security Options), Data Masking and much more!

11g New Functionalities for DBA’s

This session will introduce you to some of the new fantastic functionalities introduced in the new release of 11g. You will learn about Compression, ACFS and Security topics like Network Encryption and TDE. This is a session that any DBA or Oracle professional can’t afford to miss.

All you want to know about RMAN

“The most important rule with respect to data is to never put yourself into an unrecoverable situation.”

The importance of this guideline cannot be stressed enough, that's why without any doubt Backup & Recovery are the most essential skills you need to have to become a successful DBA,also this is an essential knowledge to have if you are seeking any Oracle certification like OCA,OCP or OCM. This session starts with some basics about backup strategies and recovery concepts, quickly moving to some tips and best practices regarding some intermediate and advances topics including a correct proactive approach to make your life more easy.


Making Magic with Oracle
A lot of people don’t know several powerful functionalities that we have available when using Data Pump (expdp/impdp), most of the people only use these tools to export and import data (in other words, only to move data), and never notice that it can be used for example to help us to do:

* Data Masking
* Build a Metadata Repository
* Create a version control
* Clone Users (Create a new user using and existent user as a template)
* Create smaller copies of production
* Create your database in a different file structure
* Move all objects from one tablespace to another
* Move a object to a different schema (A simple example, change a table owner)

You will also learn several trick that will save you time and headaches, transforming you in the Database hero of your company!

Why use OEM12c

OEM12c is the new version of Oracle Enterprise Manager. This new version have a new look and several new functionalities that makes it unique an essential to any company today. Do not miss the opportunity to learn about a product that you will use forever.

OVM for DBAs

In this session you will learn about how to save Oracle licenses using OVM, how to increase HA, and how this product can make a DBA life a lot more easy.

Todos los Sábados a las 8:00PM

Optimismo para una vida Mejor

Optimismo para una vida Mejor
Noticias buenas que comentar